Blogi: sisältömarkkinointi, sisältöstrategia, Differo LIVEnaari

Keräätkö klikkauksia vai parannatko kannattavuutta?

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
30.4.2020

Hyvin tehty ja onnistunut markkinointi näkyy yrityksen kannattavuudessa. Näin väitän. Jos et tätä ymmärrä tai ole valmis tavoittelemaan sitä, markkinointi on klikkauksien keräämistä ja pieniä kampanjoita, joilla koetetaan tunkea kohderyhmän tietoisuuteen aina välillä, kun sille jää aikaa. Kun lähdet muuttamaan syvällisemmin tapaasi markkinoida, sillä on positiiviset vaikutukset a) liikevaihtoon ja b) kannattavuuteen. Markkinointi on bisneksen ajuri ja vipuvoima!

Vähän erilainen markkinoinnin muutostarina

Asiakkaamme, joka toimii valmistavassa teollisuudessa, oli alusta saakka erittäin näkemyksellinen ja hyvällä tavalla vaativa:

Emme halua markkinoinnin tuloksena mitään kävijämääriä, vaan liiketoimintaan saakka vaikuttavaa muutosta.

Selvisi, että sen hetken liidit ovat väärää kohderyhmää ja kyselyt tulevat hinta-aggressiivisella kärjellä. Viesti siis asiakkaamme osaamisesta oli ihan väärä ja se upposi väärään kohderyhmään.

Tässä oli paljon petrattavaa, mutta asiakas oli siihen valmis. Tämä väärä viesti ja mitäänsanomaton sanoma aiheuttivat huonon kannattavuuden, kun myyjät koettivat myydä laitteita väärällä hinnalla väärälle kohderyhmälle. Asiakas ei oikein itse nähnyt selkeästi, mikä oli vialla. He ajattelivat, ettei brändi vielä ole riittävän tunnettu.

Markkinoinnin muutos aloitettiin oikeiden kohderyhmien määrittelystä

Lähdimme kartoittamaan oikeat, laatua arvostavat kohderyhmät ja heidän motivaationsa panostaa markkinoiden tehokkaimpaan laitteeseen. Löytyi kaksi pääasiallista ostajaprofiilia myyjien kanssa hyvässä yhteistyössä.

Usean vuoden markkinointikumppanuuteen on kuulunut lisäksi www-uudistuksia, ostajan polkujen mallintamista, automaation hyödyntämistä ja ajatusjohtajuuden rakentamista sekä runsaasti sisältömarkkinointia valituilla kanavilla ja kärkiviesteillä. Ajatusjohtajuuden indikaatioita on ollut mm. se, että asiakkaamme on alkanut saamaan kutsuja kansainvälisiin tapahtumiin puhujaksi. Vaativassa ja pitkässä myyntiprosessissa toimivan yrityksen markkinoinnin ROI vuodessa on ollut jopa 7,5-kertainen.

Sen suurin murros on tapahtunut yrityksen asenteessa puhua oman toimialan kehityksestä asiakaslähtöisesti eikä niinkään koneen komponenteista.”

Mitä liiketoimintamuutosta markkinointi on saanut aikaan?

Asiakkaan liiketoiminnan tunnusluvut olivat joitakin vuosia pysytelleet samansuuntaisina. Kannattavuus oli heikohko ja liikevaihdossa tehtiin kovan myyntiyrittämisen johdosta tasaista pientä kasvua. Kun tunnistettiin kohderyhmä, jolle kyseinen laite oli kiinnostava valinta ja opeteltiin sanoittamaan laitteen hyödyt ja investoinnin takaisinmaksuargumentit, löytyi oikea kohderyhmä, joka oppi ymmärtämään arvokkaan koneen arvon.

Vuosina 2016–2019 liikevaihto on kasvanut n. 15 miljoonasta eurosta yli 30 miljoonaan euroon. Liikevoitto muutamista prosenteista lähes 15 prosenttiin. Markkinointi ei ole tehnyt mitään yksin vaan koko yrityksen toiminta on muuttunut avainhavaintojen avulla entistä tiukempaan fokukseen siitä, keitä yritys haluaa palvella. Tähän suuntaan koko tekeminen on järjestäytynyt ja yritys rokkaa nyt kovaa!

Mittaatko ja tavoitteletko klikkauksia? Vai jotain väkevämpää muutosta? Siihen olisi mietteitä tarjolla Differon LIVEnaarissa 19.5.2020!

Ilmoittaudu mukaan!

 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

Kauppa käy niillä, jotka yrittävät ja hyödyntävät digitaalisia markkinointikanavia

Hyödynnä digitaalisia markkinointikanavia ja varmista kaupan käynnin sujuvuus myös poikkeusolosuhteiden aikana.

Lue lisää

Blogi

LIVEnaaritiiseri: Kasvata B2B-brändisi tunnettuutta digitaalisissa kanavissa – kohdennetun sisällön ja mainonnan ABC

B2B-brändin kasvattaminen digikanavissa vaatii asiakasymmärrystä, toistoja ja viestin kiteyttämistä. Lue blogista vinkit, kuinka pääset alkuun!

Lue lisää

Blogi

LIVEnaaritiiseri: Hyödynnätkö Linkedin-mainonnan koko potentiaalin?

Linkedin on B2B-yritykselle parhaimmillaan erinomainen kanava tavoittaa oikea kohderyhmä. Lue Differon blogista vinkit tehokkaaseen Linkedin-mainontaan!

Lue lisää

Blogi

Näin saatiin 200 euron markkinoinnilla 50 000 euron myyntipotentiaali

Sisältömarkkinointi erilaisti meidät asiakkaan halutuksi kumppaniksi, tarjoili valmiin casen myynnille ja tuki ostoprosessia koko ostoprosessin ajan. Casen ROI on moninkymmenkertainen.

Lue lisää