Differon kauppakello on kilissyt maalis-toukokuussa peräti 25 kertaa. Maaliskuussa 9 kertaa ja huhtikuussa 14 kertaa. Viimeksi tänään. Kaikista kaupoista kuusi on uusien asiakkaiden kanssa, loput ovat lisämyyntiä nykyasiakkaille. Uutta myyntiä on tullut satojen tuhansien edestä. Tämän ohella nykyiset sopimusasiakkuudet ovat jatkuneet. Miten tämä on mahdollista keskellä koronakriisiä?
Differon saavuttama myyntitulos on esimerkki siitä, millaisilla keinoilla tämän taistelun voi voittaa toimialasta riippumatta. Listaan tässä muutaman, jonka avulla Differo onnistui.
Yhä useampi suomalainen B2B-yritys ymmärtää markkinoinnin merkityksen
Suomalaisella B2B-kentällä on mieletön määrä tulevaisuuteen katsovia, markkinoinnin merkityksen erityisesti vaikeina aikoina ymmärtäviä yrityksiä. Ne uskaltavat panostaa myynnin arvolupausten kirkastamiseen ja markkinoinnin kehittämiseen haasteista huolimatta. Ne tietävät, että jos markkinointihanat väännetään keväällä minimiin ja myyjät jäävät passiivisesti odottamaan asiakkaiden paluuta, jo syksyllä voi olla todella vaikeaa palata normaaliin rytmiin, saati asiakkaiden mieleen.
Tälläkin hetkellä Differo auttaa useampia B2B-yrityksiä seilaamaan kriisin läpi. Kymmeniä toimialoja, jotka vaihtelevat terveysteknologiasta ja maataloudesta energiateollisuuteen ja elintarviketeollisuuteen. Kotimaassa toimivia ja kansainvälistä kauppaa tekeviä yrityksiä. Keskikokoisia ja isoja. Kaikki voivat onnistua, onpa markkinointibudjetti minkä kokoinen tahansa. Tarvitaan vain oikeaa asennetta ja rohkeutta.
Ota käyttöön oikeat digitaaliset työkalut
Yhtenä tehokkaana markkinointi- ja myyntikanavana Differolle on toiminut webinaari, joita on pidetty säännöllisesti vuoden alusta. Osallistujia kertyy joka kerta keskimäärin pari sataa ja aiheet selkeästi kiinnostavat yleisöä. Webinaari on win-win-ratkaisu kummallekin: osallistujat saavat heille arvokasta tietoa, järjestäjä vahvistaa suhteita nykyisiin asiakkaisiin ja löytää uusia.
”Webinaari on win-win-ratkaisu sekä osallistujille että järjestäjälle.”
Osallistujille webinaari muuttuu arvokkaaksi, jos aihe on ajankohtainen ja sen viestin kulma on mietitty juuri oikean kohdeyleisön näkökulmasta. Kun webinaarin järjestämisessä koko polku on suunniteltu kutsuprosessista jälkimarkkinointiin ja myyntiin sekä toimenpiteet aikataulutettu huolellisesti, webinaari voi osoittautua todella tehokkaaksi myynnin työkaluksi verkossa.
Älä lannistu vaan myy
Differon johto on sinnikkäästi ja määrätietoisesti tavoitellut uusia asiakkaita. Yrittänyttä ei laiteta, sanotaan. Sinnikkyys vaatii vahvaa uskoa omaan ammattitaitoon, rohkeutta ja todellista halua ymmärtää sekä ratkaista asiakkaan ongelman. Sitä meiltä löytyy. Sinnikkyys myös palkitaan, jos ei lannistuta silloin, kun tarjous ei menekään läpi, vaan jatketaan yrittämistä väsymättömästi.
Usko tiimin voimaan
Nykyään kukaan ei tee töitä yksin. Differon tiimi on ehkä vielä paremmin hitsautunut yhteen koronakriisin aikana etätöitä tehdessään. Olemme kaikki eri puolilla maata tekemässä työtä kotoa käsin. Fyysisen kanssakäymisen puutteesta huolimatta Teams-palaverit ja asiakkaiden kanssa pidetyt fasilitoidut työpajat ovat sujuneet hienosti. Yhteisellä asialla täällä ollaan – palvelemassa asiakkaita entistä paremmin!
Haluatko kuulla lisää, miten markkinointi voi vauhdittaa myyntiä poikkeusoloissa? Käsittelimme aihetta Differo LIVEnaarissa 19.5. Löydät tallenteen sekä tapahtuman esitysmateriaalit täältä.