Blogi: Myynnin ja markkinoinnin muutos, sisällöntuotanto, Valmennukset ja tapahtumat, Differo LIVEnaari

LIVEnaari: Johdattele asiakkaasi kohdennetulle sisältöpolulle messujen sijaan

Saana Mäkiranta
Integrating customer value into creative content.
6.5.2020

Digitalisoituvassa maailmassa messut tarjoavat B2B-asiakkaille ja yrityksille tärkeän tilaisuuden keskustella kasvokkain. Kun messuja ei voi järjestää, miten tarjota verkossa ja digitaalisissa kanavissa yksilöllisiä vastauksia ja aikaa keskustelulle? Sisältöasiantuntijoillamme on muutamia hyviä ehdotuksia.  

Messukävijöillä on erilaisia taustoja ja tiedontasoja. Kasvokkain jutellessa myyjiesi on helppo antaa yksilöllisiä ratkaisuja ja vastauksia kunkin kysyjän tarvitsemalla tasolla – kaipaako kysyjä syvällistä teknistä keskustelua vai haluaako hän nopean yleiskatsauksen palveluihinne tai tuotteisiinne?  

Verkossa erilaisiin tiedontarpeisiin ja lähtökohtiin vastaat kohdentamalla sisältöjä. Puhuttele sisällöillä erityisesti kohderyhmäsi ostopäättäjiä. Mikä heitä askarruttaa? Millainen tieto tukisi heidän päätöksentekoaan?  

Aloita sisältöjen ideoiminen näin: 

  • Mieti, mikä edellisillä messuilla on kiinnostanut. Selvitä myyjiltä 5 kysytyintä kysymystä ja vastaa niihin verkkosisällöissä: kirjoita niistä 5 blogia tai tee 5 lyhyttä videota. 
  • Vie messujen printtimateriaalit verkkoon: Pura esitteiden ja -oppaiden tekstit verkkoon, niin ne edistävät myös hakukonenäkyvyyttä!  
  • Ideoi erityisesti sisältöjä, joissa asiantuntijasi voivat olla virtuaalisesti läsnä joko videon tai äänen välityksellä. Ne madaltavat asiakkaiden kynnystä tulla juttelemaan messuilla myös tulevaisuudessa. Kokeilemisen arvoisia ovat esimerkiksi videotapaamiset myyjien kanssa, virtuaalinen messuosasto (virtual booth) ja interaktiiviset webinaarit esimerkiksi kysy asiantuntijoiltamme”-otsikolla. 
  • Kuuntele kohderyhmääsi sosiaalisessa mediassa ja selvitä, mikä heitä mietityttää. Kerää asiakkailta kysymyksiä somessa tai vaikka uutiskirjeessä ja vastaa niihin blogitekstissä. 
  • Hyödynnä näin syntyvät sisällöt myös tulevien tapahtumien ja messujen ennakko- ja jälkimarkkinoinnissa.

Rakenna messujen teemasta sisältöpolku verkkoon   

Messujen kattoteemat ovat usein messuorganisaatioiden valitsemia. Osalla näytteilleasettajista voi olla myös yrityksen itsensä valitsema, esimerkiksi tietyn tuotteen tai palvelun myyntiä tukeva teema. Kun rakennat messujen teemaa käsittelevän sisältöpolun verkkoon, tarjoat asiakkaallesi hänen etsimänsä tiedon hänen toivomallaan tasolla ja hänen valitsemanaan ajankohtana.   

Rakentaaksesi onnistuneen sisältöpolun mieti messukävijän matkaa ja tiedontarpeita. Miten hän tulee tietoiseksi tuotteestasi tai palvelustasi? Mitä hän kysyy ensimmäisenä? Mikä saa hänet vakuuttumaan? 

Kaikkiin kysymyksiin ei tarvitse vastata samalla sisältöformaatilla – kokeile rohkeasti esimerkiksi videoita, webinaareja tai podcasteja! Keskeistä on, että muistat johdattaa asiakkaasi aina selkeästi ja jämäkästi seuraavan sisällön pariin.  

Rakenna sisältöpolku esimerkiksi näin:  

  1. Kirjoita kiinnostusta herättelevä blogiMiksi tästä aiheesta on tärkeää kiinnostua nyt? Miksi aihe on asiakkaallesi tärkeä?  
  2. Tuo asiantuntijasi lähelle videolla tai podcastissa: Miten he voivat auttaa asiakasta? Asiakkaat haluavat asioida ihmisten eivätkä yritysten kanssa. Ihmiset esiin! 
  3. Esittele tuotteesi tai palvelusi videolla: Jos messuilla piti esitellä jotakin tuotetta, voisitko tehdä sen videolla? Tuo asiantuntijasi esiin rennosti, yllätä ja hauskuuta. 
  4. Helpota valintaa samastuttavalla asiakastarinalla: Miten muut ovat onnistuneet? 
  5. Tarjoa syvällistä tietoa oppaassaPidemmän sisällön näkökulmat, esimerkit ja työkalut ovat arvokkaita niille, jotka todella haluavat pureutua teemaan. Ladattava opas on erinomainen konvertoiva sisältömuoto. 
  6. Kokoa kaikki edellä mainitut sisällöt yhdeksi kattavaksi cornerstone-sisällöksi: näy verkossa, kata laaja teema tehokkaasti ja vastaa monenlaisiin tiedontarpeisiin eri sisältötyypeillä. 

Bonus: Muista kaikkien tekemiesi erinomaisten sisältöjen tehokas jakelu! Nyt on hyvä hetki kokeilla mainontaa sosiaalisessa mediassa, konseptoida ja käynnistää uutiskirje ja laittaa mikrosisällöt kuntoon.  

Haluatko ideoita sisältöpolun suunnitteluun tai cornerstone-sisällön rakentamiseen? Blogin kirjoittajat Susanna Haavisto ja Saana Mäkiranta ovat sisällöntuottajina Differolla. He jakavat ajatuksiaan sisältökokonaisuuksien rakentamisesta Differo LIVEnaarissa 19.5.2020. Ilmoittaudu mukaan! 

Livenaari_1200x627

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi Markkinointi meni kuplaan

Markkinointi meni kuplaan, tuliko asiakas mukaan?

Markkinoija, kenen silmillä katsot maailmaa? Yhteisen kuplan rakentaminen asiakkaan kanssa onnistuu vain silloin kun tunnet asiakkaasi ja hänen tarpeensa.

Lue lisää

Blogi Suomalaisen elintarviketeollisuuden valtteja ovat mm. puhtaus ja tuoteturvallisuus

Suomalaisella elintarviketeollisuuden viennillä huimat kasvunäkymät - 5 vinkkiä tunnettuuden kasvattamiseen

Suomalainen elintarviketeollisuus ei ole tunnettu kansainvälisillä markkinoilla. Tunnettuuden kasvattaminen vaatii kohdennettua sisältömarkkinointia.

Lue lisää

Blogi Asiakkaan ostopolku sitoo yhteen myyntiä ja markkinointia

Miksi myynti ei hyväksy tai hoida liidejä?

Lähde parantamaan myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä ja liidiprosessia! Kohdista katseet asiakkaaseen sisältöstrategian avulla yhdessä myynnin ja markkinoinnin kanssa.

Lue lisää

Blogi

Superpäivä 2021: Fiksusti tulkittu data avaa tien asiakkaan ajatuksiin ja paikan hedelmällisille myyntikeskusteluille

F-Securen Petri Nuojua mukaan data on väylä asiakkaalle arvokkaaseen sisältöön ja myynnin paikkoihin. Lue lisää Petrin ajatuksista!

Lue lisää