Blogi: Myynnin ja markkinoinnin muutos

Johda verkossa vaikuttamistasi - aseta itsellesi tavoitteet

Henna Niiranen
19.1.2017

Elämme taas sitä aikaa vuodesta, kun katsotaan kirkkain silmin ja korkein tavoittein kohti tulevan vuosipuoliskon haasteita. Tehdään konkreettisia suunnitelmia, joilla lunastetaan viime vuoden lopulla määritellyt liiketoiminnalle ja henkilökohtaiselle kehittymiselle asetetut tavoitteet.

Uskon, että monelle verkossa vaikuttaminen ja sosiaalinen myynti ovat moottoreita, joista pitkällä tähtäimellä odotetaan sekä liiketoiminnan että henkilökohtaista kasvua. Harva kuitenkaan vielä suunnittelee tai johtaa verkossa vaikuttamistaan mitenkään. Ymmärretään, että verkossa pitäisi olla läsnä, mutta ei oikein tiedetä, miten hieman sekavaa kokonaisuutta käsittelisi systemaattisesti. Koostuuhan verkossa vaikuttaminen niin monesta kanavasta, ja se linkittyy yhä arkipäiväisemmin myös kasvokkain kohtaamisiin. On vaikeaa miettiä mistä aiheesta edes aloittaisi twiittaamaan. Miten siis saada homma hanskaan?

Uskon, että monelle verkossa vaikuttaminen ja sosiaalinen myynti ovat moottoreita, joista pitkällä tähtäimellä odotetaan sekä liiketoiminnan että henkilökohtaista kasvua. Harva kuitenkaan vielä suunnittelee tai johtaa verkossa vaikuttamistaan mitenkään.

Asettamalla oikeat kysymykset omaa verkossa vaikuttamistasi kohtaan tilanne helpottuu. Määrittelemällä tavoitteet, oman puheen teemat (johdettuna yrityksesi strategisista tavoitteista tai viestinnän kärjistä), kanavat ja käytettävissäsi oleva aika, on omaa verkossa vaikuttamista jo huomattavasti helpompaa johtaa. Kun vielä pohtii mitkä mediat (ihmiset tai yritykset) tuovat arkeen fiksua tietoa ja inspiraatiota ja mitä verkossa vaikuttamisen taitoja pitäisi kehittää, alkavat puitteet olla valmiita. Tekemistä vaille valmista! ;)

Oman verkossa vaikuttamisen suunnittelun ja tavoiteasetannan tueksi voit tallentaa itsellesi alla olevan pohjan. Pohja avautuu suoraan klikkaamalla kuvaa ja tallentuu ppt-muodossa. Korvaa esimerkkitekstit omaan arkeesi sopivilla asioilla.

 

 

Kuulisin mielelläni ajatuksiasi pohjasta: oliko tästä sinulle apua ja mitä kenties lisäisit? Jutellaan lisää Twitterissä: @HennaNiiranen. Mikäli pohjan asiat ovat sinulle jo selvää pässilihaa, tutustu laajempaan oppaaseen, jonka olen kirjoittanut aiheesta.

psssst. Seuraavissa aiheeseen liittyvissä blogeissani kerron, miten sosiaalista mediaa ja verkkovaikuttamista voi hallinnoida tehokkaasti päivittäin, sekä miten omaa vaikuttavuutta voi mitata. Nappaa siis minut seurantaan Twitterissä tai LinkedInissä, niin saat tiedon feediisi kun blogi on julkaistu. Mikäli muutkin moderniin markkinointiin liittyvät asiat kiinnostavat, tilaa Differon uutiskirje jättämällä yhteystietosi alla olevaan kenttään. Saat yhteenvedon noin kerran kuussa markkinointikenttää puhututtavista asioista.

[hubspotform portal_id="2604934" form_id="1e49ced5-f995-4eb8-9313-7061f3e05642" css=""]

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää