Blogi: sisällöntuotanto, Valmennukset ja tapahtumat

Hyödynnä asiakastapahtuman potentiaali sisältömarkkinoinnin keinoin

Henna Niiranen
10.8.2017

Oletko suunnittelemassa asiakastapahtumaa, tai oletteko näkyvästi kumppanina toimialanne tapahtumassa puheenvuoroineen ja standeineen? Kun hyödynnät tapahtuman valmistelemiseksi tehdyn työn myös sisältömarkkinoinnissa, laajennat tapahtuman vaikutusaikaa ja siitä saamaanne hyötyä. Sisältömarkkinoinnin avulla laitat tapahtumaan tehdyn investoinnin poikimaan myös digitaalisissa kanavissa!

[clickToTweet tweet="Tapahtumaan tehty investointi tuottaa sisältömarkkinoinnin avulla myös digitaalisissa kanavissa. #markkinointi" quote="Tapahtumaan tehty investointi tuottaa sisältömarkkinoinnin avulla myös digitaalisissa kanavissa. #markkinointi"]

Esittelen kolme sisältömarkkinoinnin keinoa, joilla saat tapahtumasta enemmän irti.

1. Hyödynnä puheenvuorot monipuolisesti sisältöinä digitaalisissa kanavissa

Tapahtumissa parasta antia ovat herättelevät puheenvuorot. Hyödynnä puheenvuorojen sisältö monipuolisesti:

  • Pyydä puhujilta puheenvuoron teemasta blogikirjoitus, jota voit hyödyntää ennakkomarkkinoinnissa
  • Julkaise puheiden pääkohdat esitysten aikana sosiaalisessa mediassa tai lähetä puheesta live streamia
  • Videoi puhe ja jaa se osana jälkimarkkinointia
  • Kirjoita terävimmän puheenvuoron vastineeksi sitä analysoiva blogikirjoitus, jolla johdattelet lukijaa eteenpäin tarjoamanne pariin
  • Vedä yhteen koko tapahtuman anti yhteenvetoblogin muodossa valokuvineen ja tapahtumaosallistujien kommenttien kera – näin kiität osallistujia ja voit hyödyntää sisältöä myös seuraavan tapahtuman markkinoinnissa

Näin toimimalla laajennat tapahtuman digitaalisiin kanaviin ja tavoitat myös ne, jotka eivät ole mukana itse tapahtumassa paikan päällä. Tunnettuutenne paranee ja brändimielikuva kohenee!

2. Innosta jo ennakkoon – laadullista osallistujia

Älä arvioi hyvin hoidetun kutsuprosessin voimaa. Tarjoamalla säännöllisesti mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä jo ennen tapahtumaa, sitoutat juuri oikean kohderyhmän saapumaan paikalle. Kutsuprosessi on myös mahdollisuus kerryttää asiakastietoa – sisältöjen avulla saat selville, mikä kohderyhmää erityisesti kiinnostaa. Voit hyödyntää saamasi tiedon tapahtuman lopullisen sisällön viilaamiseksi, ja myöhemmin muissa markkinointitoimenpiteissä.

[clickToTweet tweet="Digitalisoi tapahtuman kutsuprosessi ja kerrytä sen avulla asiakasymmärrystä jatkossa hyödynnettäväksi." quote="Digitalisoi tapahtuman kutsuprosessi ja kerrytä sen avulla asiakasymmärrystä jatkossa hyödynnettäväksi."]

3. Kerää jälkimarkkinoinnilla liidejä

Tapahtuman jälkeen on erittäin tärkeää ylläpitää tapahtumavieraan kanssa muodostunutta sidettä ja johdatella kiinnostusta fiksusti seuraavalle tasolle. Tarjoa tapahtuman jälkeen lisää hyödyllistä sisältöä esimerkiksi ladattavan oppaan tai tilattavan blogisarjan muodossa. Näin lisäät organisaatiossanne asiakasymmärrystä ja autat tapahtumakävijää löytämään vielä syvällisemmin vahvuutenne, kyvykkyytenne ja tarjoamanne.

[clickToTweet tweet="Pidä tapahtuman osallistujat lämpiminä sisältömarkkinoinnin avulla myös tapahtuman jälkeen. #tapahtuma" quote="Pidä tapahtuman osallistujat lämpiminä sisältömarkkinoinnin avulla myös tapahtuman jälkeen. #tapahtuma"]

Haluatko apua tapahtuman sisältömarkkinointiin?

Autamme yritystäsi mielellämme tapahtuman sisältömarkkinoinnissa esimerkiksi seuraavasti:

  • Tapahtuman ydinviestin ja tavoitteiden määritteleminen osana kokonaismarkkinointia
  • Tapahtuman kutsuprosessi (tarvittaessa markkinointiautomaatiota hyödyntäen)
  • Ennakkomarkkinointi sisältäen uutiskirjeet, kutsut, artikkelit, sosiaalisen median päivitykset ja mainokset sekä tapahtumaan liittyvät blogit
  • Tapahtumamarkkinoinnissa hyödynnettävien automaatiodrippien suunnittelu
  • Tapahtuman puheenvuorojen konseptointi, sparraus ja käsikirjoittaminen
  • Jälkimarkkinointi ja liidien kerääminen sekä hoivaaminen tapahtuman jälkeen, esim. blogit tai ladattavat oppaat
  • Oman jengin sitouttaminen tapahtumamarkkinointiin verkossa (social selling)

Kiinnostuitko? Soita suoraan minulle, niin laitetaan tapahtumanne tuottamaan tulosta!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi Karoliina Haikonen

Superpäivä: Voiko markkinoinnin ja myynnin muutos mennä pieleen, jos asiakas on keskiössä?

Superpäivässä Kaleva Median sisältömarkkinoinnin liiketoimintajohtaja Karoliina Haikonen puhuu markkinoinnista muutosjohtajana.

Lue lisää

Blogi kirsti-llaasio-vaaka-otsikko-1

Superpäivä tulee: 5 vinkkiä markkinoinnin muutosjohtajalle  HappyOrNot Ltd / Kirsti Laasio

Suomalainen asiakas- ja työpäiväkokemusta mittaava HappyOrNot kasvaa hurjaa vauhtia ja toiminnan kansainvälisyys laajenee kaiken aikaa. Yhtiön asiakaskokemuksesta vastaava Kirsti Laasio on ollut yhtiössä yli viiden vuoden ajan näkemässä ja tekemässä kasvua.

Lue lisää

Blogi sima-panostukset-nyt

Miten yritykset budjetoivat sisältömarkkinointiin? Katso kyselymme tulokset.

Kysyimme sisältömarkkinonnin budjetointi -webinaarin osallistujilta, miten he omaa sisältömarkkinointibudjettia rakentavat nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää

Blogi success-4281481_1280

Asiakaslähtöisen myynnin ja markkinoinnin etulinjassa organisoidutaan uudelleen

Asiakaslähtöinen myynti ja markkinointi yhdistävät voimansa tavoitteenaan tunnistaa asiakkaan ostokäyttäytyminen ja tukea asiakkaan matkaa.

Lue lisää