mira_oiva

Blogi: sisällöntuotanto

Eri sisältölajit, osa 2: koukuttava opas

Mira Oiva

Mira Oiva
Innovatiivinen ja pirskahteleva markkinoinnin fasilitaattori, joka rakastaa tarinankerrontaa ja modernia, strategista markkinointia.
17.7.2017

Erilaisista ladattavista oppaista on tullut kiinnostava sisältömarkkinoinnin muoto, joka palvelee niin yritystä kuin sen asiakastakin – jos opas on tuotettu oikein. Asiakasta koukuttava opas tuo asiakkaalleen aitoa arvoa ja vastaa kysymyksiin, joita asiakas ei välttämättä edes osannut kysyä. Parhaimmillaan se auttaa asiakasta valitsemaan juuri sinut kilpailijoiden joukosta, koska tarjoaa juuri asiakkaan toivomaa tietoa. Oppaan julkaisijalle se tarjoaa ymmärrystä asiakkaiden kiinnostuksen kohteista ja tilanteesta.

Kuten kaikella sisältömarkkinoinnilla, myös oppaalla on oltava tavoite. Tavoitteella en tarkoita ainoastaan sitä, että sillä generoidaan hurjasti liidejä, vaan sillä on oltava jonkinlainen liiketoiminnallinen tavoite. Oppaan kuuluu olla sekä sinun että asiakkaasi liiketoimintaa tukeva. Tämä tuntuu unohtuvan liidigeneroinnin huumassa ja oppaat ovat helposti turhan ylimalkaisia ja esitemäisiä. Tämä jättää lukijan miettimään oppaan lukemisen jälkeenkin, mitä hänen nyt tulisi tehdä. Pahimmillaan huonosti kirjoitettu opas toimii itseään vastaan: sen ladannut henkilö laittaa yrityksen markkinointikieltoon.

Hyvä opas vastaa kohderyhmän kysymyksiin

Määrittele, kenelle opasta ollaan tekemässä ja missä ostoprosessin vaiheessa oletat, että oppaan lukijakunta olisi: ovatko he täysin tietämättömiä upeasta ratkaisustanne tai mindsetistänne, joka tekee palveluistanne erityislaatuisen? Vai onko hän jo tekemässä vertailua ja valmiimpi tekemään ostopäätöksen? Minkälaisessa tilanteessa opasta tullaan lukemaan? Kohdenna jo oppaan otsikko suoraan kohderyhmälle: ”Palkka-asiantuntija, oletko miettinyt…?” tai ”Myyntijohtaja, mietitkö miten saisit lisää vetoa myyntiisi”?

Vastaa oppaalla yleisesti kysyttyyn kysymykseen, jonka voisit kuvitella esimerkiksi asiakkaasi kirjoittavan hakukoneen hakukenttään. Älä vain esittele omaa ratkaisuasi, vaan kerro, miten autat tai olet auttanut asiakasta. Esimerkiksi asiakas voi kirjoittaa ”Miten valitsen palkkaohjelmiston” tai ”Miten perustan verkkokaupan?” Vastaamalla asiakkaan kysymykseen oppaasi on heille arvokas. Opas ei ole tuotemanuaali, jonka rivien välistä asiakas joutuu itse arvaamaan vastaukset kysymyksiinsä.

Oppaan on oltava kiinnostava ja vakuuttava

Hyödynnä oppaassa alan asiantuntijoita, vaikka omia asiakkaitasi. Asiantuntijoiden ei ole aina pakko olla omasta organisaatiostasi. Haastattele heitä, nosta heidän sitaattinsa keskiöön ja vakuuta heidän avullaan. Oppaan ei ole tarkoitus olla ainoastaan lattea toteamus, vaan täynnä kantaaottavia mielipiteitä ja kokemuksia, jotka auttavat lukijaa ymmärtämään mistä on kyse ja samaistumaan näihin asiantuntijoihin.

Kiinnitä huomiota monipuoliseen ja kiinnostavaan rakenteeseen. Oppaan sävyn tulee säilyä samanlaisena ja pysyä kaukana mainosmaisuudesta, mutta siitä huolimatta voit lisätä kiinnostavuutta lisäämällä joukkoon pelkän tekstin lisäksi sitaatteja, case-esimerkkejä, vertailutaulukoita ja vinkkilistoja. Sisällysluettelo on tärkeä osa opasta: se auttaa heti hahmottamaan miten hyvän kokonaisuuden olet asiakkaalle luonut.

Muista miettiä tarkkaan myös oppaan jakelu, eli sen ”markkinointi”, jolla saat kohderyhmän kiinnostumaan tuotoksestasi. Pohjusta oppaan latausta blogiteksteillä ja oppaan kuvauksella riittävästi. Yhteen oppaaseen voi ohjata useammasta erilaisesta blogista, jotka lukijat kiinnostuneina lukevat ennen oppaan lataamista. Liidien generointi on loistava tapa saada asiakas kiinnittymään polullesi, mutta älä kysy yhteystietoja liian aikaisin – todennäköisesti saat turhia osumia ja asiakkaan turhautumaan.

Hyvä opas sisältää…

  • Tärppejä ja konkreettisia vinkkejä
  • Havainnollistavia infograafeja ja erottuvaa kuvitusta, jolla on merkitys kontekstissa
  • Syväluotaavia mielipiteitä ja asiantuntijoiden todistavia sitaatteja
  • Esimerkkejä, johon lukijan on helppo samaistua
  • Helppoja lausahduksia, jotka lukija voi haluta jakaa eteenpäin oivalluksenaan
  • Ohjauksen eteenpäin: mitä pitäisi tehdä oppaan lukemisen jälkeen?

Haluatko oppia lisää koukuttavasta sisällöntuotannosta? Jutellaan lisää! 

 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

Strateginen kumppanuus on mahdollista vain, jos markkinointi tukee sitä

Moni yritys haluaa olla asiakkaansa strateginen kumppani. Tavoitteen toteutuminen vaatii markkinointistrategian muutosta. Lue lisää Katrin blogista!

Lue lisää

Blogi

Yhdessä tekemällä syntyy suuria muutoksia - ensimmäinen vuosi toimitusjohtajana

Suvi Johanssonin ensimmäinen vuosi Differon toimitusjohtajana oli monin tavoin onnistunut. Lue blogista, mitä muutoksia vuoden aikana tehtiin ja miksi.

Lue lisää

Blogi Tapahtuma verkosssa

LIVEnaari behind the scenes – 7 + 1 oppia tapahtuman toteuttamiseen verkossa

Verkossa järjestettävät tapahtumat ovat nyt suosittuja. Differon oma online-tapahtuma oli menestys, lue tästä parhaat vinkit onnistumiseen!

Lue lisää

Blogi

Kauppa käy niillä, jotka yrittävät ja hyödyntävät digitaalisia markkinointikanavia

Hyödynnä digitaalisia markkinointikanavia ja varmista kaupan käynnin sujuvuus myös poikkeusolosuhteiden aikana.

Lue lisää