Blogi: Ajankohtaista

Differo on henkilöstön näköinen yritys

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
23.1.2017

Useiden teorioiden ja tutkimusten mukaan työntekijää motivoi omassa työssään työn merkityksellisyys. Tämä on selkeä ja iso työtä ja työelämää muuttava trendi myös Suomessa. Samalla verkostoissa käy kiihtyvä puhe hyvien työpaikkojen vetovoimasta, työn mielekkyydestä, työnantajamielikuvasta ja työntekijälähettiläistä. Meitä kaikkia kiinnostaa se, miten teemme työmme ja minkä vuoksi. Tätä kautta motivaatiotekijät ovat muuttumassa rahasta ja isojen konsernien positioiden vetovoimasta pehmeämpiin arvoihin. Meille tämä näkyy arjessa esimerkiksi siten, että viimeisimmät rekrymme ovat kotiutuneet meille isoista organisaatioista.

Täytin hiljattain Ilmarisen työpaikkatutkimuksen, jonka kysymyslistat todella toivat esiin konkretian työelämän muutokseen. Kysymyksiä joihin vastasin olivat muun muassa:

  • Saako henkilöstö päättää omasta työpäivästään?
  • Ohjaako yrityksen tekemistä euromääräinen tulos?
  • Arvioidaanko tiimin suoritusta euroissa?
  • Onko henkilöstö mukana rekrytointihaastatteluissa?
  • Saako henkilöstö päättää ja ehdottaa työtapoihin parannuksia?

Itseohjautuvuus ja vähäinen hierarkia pitävät meidät ihmisenkokoisena työpaikkana ja nopeana toimijana kovassa kasvuvauhdissakin. Emme luo itsellemme väkisin rakenteita, toisaalta sinne missä niitä tarvitaan, sellaiset kehitetään. Näin taataan jokaisen vaikutusmahdollisuudet, tiedon kulku, omaan työhön vaikuttaminen, oman työn ohjaaminen ja turvallinen, mutta vaihteleva ja kehittyvä arki. Kaiken tämän kautta muodostuu sellainen työympäristö jossa haluamme työskennellä. Tänään se on tämän näköinen ja huomenna ehkä (varmasti!) toisenlainen.

Differolaisia hymyilyttää - kuvassa Mira, Santeri, Kati, Riikka ja Katri.

Esimerkiksi yksi meistä koettaa vähentää sähköpostin lukukertoja päivän aikana – hän testaa asiaa omasta halustaan ja aloitteestaan. Jos se havaitaan hyväksi käytännöksi, sen voi ottaa käyttöön kuka vain. Vielä isompi merkitys on oman liiketoimintamme kehittämisellä. Vaikka sisältöstrategian ja sisältömarkkinoinnin menetelmämme on kehitetty yli 10 vuoden aikana, kehitämme niitä paremmaksi edelleen, jokainen asiakkuus, toimeksianto, työpaja, palaveri ja materiaali kerrallaan. Lite bättre ja joskus tehdään vähän isompikin tuunaus. Näin se menee.

Tässä taustaa ja pohjaa sille, miksi me olemme henkilöstön näköinen ja itse asiassa myös henkilöstön omistama yritys. Tämän kirjoituksen myötä toivotan tervetulleiksi Differon omistajien joukkoon uudet osakkaamme, Santerin, Riikan ja Sannan! Tällaisessa asiantuntijatyössä jossa olemme, intohimomme työtä ja työyhteisöä kohtaan välittyy asiakkaalle saman tien. Asiakas haluaa että me sitoudumme jokaiseen työhön, projektiin, palaveriin ja tapaamiseen intohimolla. Kun oma paikka työyhteisössä on merkityksellinen ja oman näköinen vaikutusmahdollisuuksineen ja itseohjautumisen näkökulmasta salliva mutta työtä ja omaa kasvua tukeva, olemme parhaimmillamme myös asiakasrajapinnassa – ihan sellaisena kuin olemme.

Kun katsoo kollegojaan töissä ja voi sanoa jokaisesta: ”Hän osaa jotain paremmin kuin minä, voi oppia häneltä lisää”, tietää olevansa oikeassa paikassa. Differo on yritys, jossa pyritään tukemaan jokaisen vahvuuksia ja joka päivä voi ottaa joltain muulta mallia parantaakseen omaa osaamistaan. Kun tämä yhdistyy työhön johon uskon ja jota pidän arvokkaana asiakkaillemme, kasassa on yhdistelmä, johon halusin sitoutua. Siksi tartuin mahdollisuuteen lähteä osakkaaksi yritykseemme.

Santeri Niemi

Ps. Oikea vastausrivi on Kyllä, Ei, Ei, Kyllä, Kyllä.

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää