Blogi: Business Design, Laurea, Liiketoimintamuotoilu, sisältömarkkinointi, sisältöstrategia, #ThesisHack, Uncategorized

Differo mukana edistämässä liiketoimintamuotoilua Suomessa

Iana Vesa
21.6.2018

Vau, Differo mentoroi syksyllä 2018 Laurea-ammattikorkeakoulun Business Design #ThesisHack -sprinttiä! 10 tradenomi- ja restonomiopiskelijaa tekee liiketoimintamuotoilun opinnäytetyöt kolmessa viikossa. Laurea järjestää tämän kokeilun ensimmäisenä Suomessa.

Sisältömarkkinointi muuttaa tapaa viestiä arvolupauksesta

Mitä yhteistä on sisältömarkkinoinnilla ja Business Designilla? Paljonkin. Digitalisaatio muuttaa yritysten toimintaa kaikilla rintamilla ja markkinointi on yksi niistä. Toimimme muutosagentteina, joiden työ vaikuttaa laajalti yrityksen palveluprosesseihin. Muutamme tapaa, jolla yritykset viestivät asiakkailleen tuotteensa ja palvelunsa hyödyistä ja arvolupauksesta. Juuri siinä sisältömarkkinointi ja liiketoimintamuotoilu tukevat ja täydentävät toisiaan.

Liiketoimintamuotoilun ytimessä asiakasymmärrys

Tänä päivänä uusien liiketoimintamallien innovointi perustuu vahvasti asiakasymmärrykseen. Mitä tuotteen tai palvelun tuleva käyttäjä aidosti tarvitsee, mitä arvostaa ja mikä häntä motivoi? Miksi hän ostaisi sen palvelun juuri tältä yritykseltä? Differo esittää samoja kysymyksiä sisältöstrategiaprojekteissaan, joissa aina haastattelee asiakkaan asiakkaita ja asiantuntijoita.

Differo kokeilee rohkeasti uutta menetelmää

Differon sisältöstrategi Iana Vesa toimii #Business Design #ThesisHackin mentorina.  Iana on kokenut markkinoinnin ja palvelumuotoilun osaaja, jolla on takana useita palvelukonseptointiprojekteja. Kolmen viikon aikana syyskuussa 2018 hän mentoroi ja ohjaa opiskelijoita yhdessä Laurea AMK:n lehtori Kati Tawastin kanssa.

Mitä #Business Design #ThesisHackissa tapahtuu?

#ThesisHackin ensimmäisen viikon aikana opiskelijat syventyvät asiakasymmärryksen hankintaan laadullisin menetelmin. Opiskelijat valitsevat minkä yritysten edustajia he haastattelevat ja minkä palvelun liiketoimintamalleja ryhtyvät kehittämään. He käyttävät monipuolisesti muitakin laadullisia kehittämismenetelmiä, kuten havainnointia, benchmarkingia, netscoutingia.

Toinen viikko on varsinainen #ThesisHack-viikko. Kaikki opiskelijat työskentelevät intensiivisesti yhdessä maanantaista perjantaihin. Design Sprintin aikana he määrittelevät ja päättävät tutkimusongelmansa, ideoivat ja konseptoivat ratkaisuja, valmistavat ja testaavat prototyyppejä.

Kolmannella viikolla opiskelijat analysoivat ja visualisoivat tuloksia sekä esittelevät ne arviointiseminaarissa. Olemme innoissamme tästä kokeilusta ja odotamme mielenkiintoisia tuloksia. Uskomme myös oppivamme itsekin siitä jotain uutta, mitä voimme soveltaa omassa toiminnassamme.

Differon ja Laurean yhteistyö monipuolistuu

Differolaiset ovat jo useamman vuoden ajan vierailleet Laurea-ammattikorkeakoulussa luennoimmassa sisältöstrategiasta ja sisältömarkkinoinnista muun muassa digitaalisen markkinoinnin kursseilla. On mukava huomata, että kun Differon osaaminen vahvistui viime aikana useilla palvelumuotoilun ammattilaisilla, yhteistyö Laurean kanssa laajeni uusille alueille. Laurea-ammattikorkeakoulussa on kenties Suomen monipuolisin palvelumuotoilun opintotarjonta sekä AMK- että YAMK-tutkinnoissa. Liiketoimintamuotoilu on seuraava taso, jolle ala on vahvasti menossa.

Lue Laurean tiedote Business Design #ThesisHackista tästä linkistä.

 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi blogikuva-rekry

Rekry: Sisältöstrategi

Liiketoimintamme kasvaessa haemme nyt tiimiimme mukaan Sisältöstrategia. Haku on auki 30.11.19 saakka, mutta rekrytoimme heti oikean henkilön löydyttyä. Hae pian!

Lue lisää

Blogi Sami_Honkonen

Superpäivä: Miten responsiivinen organisaatio rakennetaan myynti ja markkinointi edellä?

Responsiivinen organisaatio rakennetaan myynti ja markkinointi edellä.

Lue lisää

Blogi karoliina_haikonen-9647

Superpäivä: Voiko markkinoinnin ja myynnin muutos mennä pieleen, jos asiakas on keskiössä?

Superpäivässä Kaleva Median sisältömarkkinoinnin liiketoimintajohtaja Karoliina Haikonen puhuu markkinoinnista muutosjohtajana.

Lue lisää

Blogi kirsti-llaasio-vaaka-otsikko-1

Superpäivä tulee: 5 vinkkiä markkinoinnin muutosjohtajalle  HappyOrNot Ltd / Kirsti Laasio

Suomalainen asiakas- ja työpäiväkokemusta mittaava HappyOrNot kasvaa hurjaa vauhtia ja toiminnan kansainvälisyys laajenee kaiken aikaa. Yhtiön asiakaskokemuksesta vastaava Kirsti Laasio on ollut yhtiössä yli viiden vuoden ajan näkemässä ja tekemässä kasvua.

Lue lisää