Granlundin markkinointi- ja viestintäjohtaja Molli Nyman katsoo, että asiakaslähtöisyyden merkitys kasvaa tulevaisuudessa ja sisältömarkkinointi saattaa kokea läpäisevän tyylilajin muutoksen. Lue, millaisia suuntaviivoja B2B-ostamisen muutoksesta Molli piirsi Differon Superpäivän round table -keskustelussa!
Asiakaslähtöistä sisältömarkkinointia on tehty Suomessa kohta kymmenen vuotta. Molli toteaa, että asiakaslähtöisyyden merkitys kasvaa tulevaisuudessa hurjasti.
– Tarvitaan datan vielä tarkempaa analysointia ja oman tekemisen fokusointia, jotta päästään vielä tiiviimmin kiinni kohdepersoonaan ja asiakkaan sielunmaisemaan.
Oikeilla työkaluilla data muuttuu relevantiksi tiedoksi ja konkretiaksi
Monista pienistä ja keskisuurista yrityksistä ei vielä tänä päivänä löydy riittävää dataosaamista talon sisältä. Molli rohkaiseekin harkitsemaan hyvän datakonsultaation ostamista ulkopuolelta ja haluaa ohjata keskustelua datan hyödyntämisestä sen relevanssiin.
– Pelkällä datamassalla ei tee mitään eikä ylianalysointikaan auta ketään. Oikeilla työkaluilla data muuttuu olennaiseksi tiedoksi ja sen avulla päästään konkretiaan.
Ajankohtaiset sisällöt tarjoavat konkreettista apua todellisiin ongelmiin
Esimerkiksi kiinteistö- ja rakennusalalla digisisältöjen kuluttaminen on lisääntynyt koronapandemian aikana selvästi. Asiakkaat hakevat sisällöistä konkreettista apua käsillä oleviin ongelmiin. Markkinoijan pitää siis kiinnostua siitä, millaista sisältöä tarvitaan eli mitä asiakkaat kysyvät juuri nyt.
– Granlundilla lähdimme nopeasti vastaamaan tähän ratkomalla sisällöissä ajankohtaisia kiperiä kysymyksiä: Miten voi varmistaa tilojensa sisäilman turvallisuuden? Mitä kannattaa tehdä koronan takia tyhjissä tai vajaakäytöllä olevissa kiinteistöissä?
Arvot, empatia ja vastuullisuus nostavat päätään sisältömarkkinoinnissa
Molli korostaa less is more -ajattelua sisältöjä suunnitellessa: täytyy ymmärtää, mitkä ovat oikeasti sekä asiakkaalle että omalle organisaatiolle tärkeitä teemoja, ja kertoa niistä puhuttelevalla tavalla. Pitkään on tuotettu ja kulutettu paljon faktoihin tukeutuvaa, leimallisesti järkiperäistä sisältöä.
– Näkisin, että sisältömarkkinoinnin tyylilaji muuttuu jollain tavalla kauttaaltaankin. Kun ihmisiä ei kohdata kasvotusten, sisältöjen merkitys korostuu ja sisällöissä painottuvat entistä vahvemmin arvot kuten empatia ja vastuullisuus.
Katso Superpäivän round table-keskustelu kokonaisuudessaan täällä!