Blogi: ajatusjohtajuus, strateginen sisältömarkkinointi

Mitä on arjen ajatusjohtajuus – poimi vinkit omaan markkinointiisi!

Suvi Johansson
Customer centric business is my passion
26.2.2020

B2B-markkinoinnissa siirrytään uuteen ajatusjohtajuuden aikakauteen. Ajatusjohtajuutta eivät edistä enää vain yrityksen johtoryhmä haamukirjoitettuine blogeineen, vaan siitä tulee arkista. Tämän arjen ajatusjohtajuuden lähettiläinä toimivat yrityksen asiantuntijat: tekniset asiantuntijat, tutkimuspäälliköt ja myyjät. Tästä blogista opit, miten valitset tehokkaat ajatusjohtajuuden teemat ja miten rohkaiset asiantuntijat ajatusjohtajuuden lähettiläiksi.

Asiakas haluaa kuulla asiantuntijoistasi jo ennen tapaamista 

Tulevaisuudessa myös asiantuntijoilla on keskeinen rooli ajatusjohtajuuden edistämisessä ja asiantuntijuuden esiintuomisessa. Olin tapaamassa erästä B2B-liiketoiminnassa toimivaa finanssialan yrityksen edustajaa. Hän totesi, ettei enää riitä, että asiantuntijan ”salaisuuksien arkku” raotetaan vasta asiakaskohtaamisessa. Näin toimivat yritykset ovat hänen mukaansa auttamattomasti myöhässä luottamuksen luomisessa ja asiakkaan vakuuttamisessa.

Asiantuntijuuden tuleekin näkyä jokaisessa kohtaamispisteessä ja kanavassa, joissa asiakas kohtaa yrityksen ja erityisesti jo ennen kasvokkain tapaamista. Tämä näkyy jo monen yrityksen toiminnassa. Erinomaisina esimerkkeinä toimivat esimerkiksi nämä:

Valion Senior Research Manager Minja Miettinen puhuu webinaarissa ikääntyneiden ravitsemuksesta. Katso webinaarin markkinointivideo

Miten ajatusjohtajuuden teemat tulee valita?

Älä poimi ajatusjohtajuuden teemoja johtoryhmän workshopista. Helpoiten löydät puhuttelevat ajatusjohtajuuden teemat kysymällä asiakkailta, mitkä muutosvoimat mylläävät heidän liiketoimintaansa tulevina vuosina. Haastattelu on tähän ehdottomasti paras metodi. Kun nämä asiakashaastatteluissa poimitut aiheet vielä altistetaan yrityksen omille strategisille tavoitteille, löydät teemat, jotka puhuttelevat yrityksen asiakkaita ja koko alaa.

Kolme vinkkiä, joiden avulla valjastat asiantuntijat ajatusjohtajuuden viestinviejiksi:

  1. Ideoi luova konsepti asiantuntijoiden esilletuomiseksi. On kyseessä sitten esimerkiksi webinaari- tai podcast-konsepti, konseptoi sisältö aina asiakaskohderyhmä ja tavoite huomioiden.
  2. Luo samalla kertaa useampi sisältö. Ydinsisällöstä, kuten podcastista, saat tehtyä samalla esimerkiksi blogin. Käytä asiantuntijasi kallis aika tehokkaasti hyväksi, ja kuvaa hänestä vielä lyhyt video podcastin ja blogin markkinoimiseksi. Anna asiantuntijan tyylin ja äänen näkyä sisällöissä.
  3. Kun sisältö on käsikirjoitettu ja nuotit selvillä, on aika luottaa asiantuntijaan. Hän tuntee oman aihealueensa parhaiten.

 

Innostuitko ajatusjohtajuudesta? Lataa ilmainen Ajatusjohtajuus-opas ja opi, kuinka pääset alkuun!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

Kauppa käy niillä, jotka yrittävät ja hyödyntävät digitaalisia markkinointikanavia

Hyödynnä digitaalisia markkinointikanavia ja varmista kaupan käynnin sujuvuus myös poikkeusolosuhteiden aikana.

Lue lisää

Blogi

LIVEnaaritiiseri: Kasvata B2B-brändisi tunnettuutta digitaalisissa kanavissa – kohdennetun sisällön ja mainonnan ABC

B2B-brändin kasvattaminen digikanavissa vaatii asiakasymmärrystä, toistoja ja viestin kiteyttämistä. Lue blogista vinkit, kuinka pääset alkuun!

Lue lisää

Blogi

LIVEnaaritiiseri: Hyödynnätkö Linkedin-mainonnan koko potentiaalin?

Linkedin on B2B-yritykselle parhaimmillaan erinomainen kanava tavoittaa oikea kohderyhmä. Lue Differon blogista vinkit tehokkaaseen Linkedin-mainontaan!

Lue lisää

Blogi

Näin saatiin 200 euron markkinoinnilla 50 000 euron myyntipotentiaali

Sisältömarkkinointi erilaisti meidät asiakkaan halutuksi kumppaniksi, tarjoili valmiin casen myynnille ja tuki ostoprosessia koko ostoprosessin ajan. Casen ROI on moninkymmenkertainen.

Lue lisää