Blogi: ajatusjohtajuus, strateginen sisältömarkkinointi

Mitä on arjen ajatusjohtajuus – poimi vinkit omaan markkinointiisi!

Suvi Johansson
Customer centric business is my passion
26.2.2020

B2B-markkinoinnissa siirrytään uuteen ajatusjohtajuuden aikakauteen. Ajatusjohtajuutta eivät edistä enää vain yrityksen johtoryhmä haamukirjoitettuine blogeineen, vaan siitä tulee arkista. Tämän arjen ajatusjohtajuuden lähettiläinä toimivat yrityksen asiantuntijat: tekniset asiantuntijat, tutkimuspäälliköt ja myyjät. Tästä blogista opit, miten valitset tehokkaat ajatusjohtajuuden teemat ja miten rohkaiset asiantuntijat ajatusjohtajuuden lähettiläiksi.

Asiakas haluaa kuulla asiantuntijoistasi jo ennen tapaamista 

Tulevaisuudessa myös asiantuntijoilla on keskeinen rooli ajatusjohtajuuden edistämisessä ja asiantuntijuuden esiintuomisessa. Olin tapaamassa erästä B2B-liiketoiminnassa toimivaa finanssialan yrityksen edustajaa. Hän totesi, ettei enää riitä, että asiantuntijan ”salaisuuksien arkku” raotetaan vasta asiakaskohtaamisessa. Näin toimivat yritykset ovat hänen mukaansa auttamattomasti myöhässä luottamuksen luomisessa ja asiakkaan vakuuttamisessa.

Asiantuntijuuden tuleekin näkyä jokaisessa kohtaamispisteessä ja kanavassa, joissa asiakas kohtaa yrityksen ja erityisesti jo ennen kasvokkain tapaamista. Tämä näkyy jo monen yrityksen toiminnassa. Erinomaisina esimerkkeinä toimivat esimerkiksi nämä:

Valion Senior Research Manager Minja Miettinen puhuu webinaarissa ikääntyneiden ravitsemuksesta. Katso webinaarin markkinointivideo

Miten ajatusjohtajuuden teemat tulee valita?

Älä poimi ajatusjohtajuuden teemoja johtoryhmän workshopista. Helpoiten löydät puhuttelevat ajatusjohtajuuden teemat kysymällä asiakkailta, mitkä muutosvoimat mylläävät heidän liiketoimintaansa tulevina vuosina. Haastattelu on tähän ehdottomasti paras metodi. Kun nämä asiakashaastatteluissa poimitut aiheet vielä altistetaan yrityksen omille strategisille tavoitteille, löydät teemat, jotka puhuttelevat yrityksen asiakkaita ja koko alaa.

Kolme vinkkiä, joiden avulla valjastat asiantuntijat ajatusjohtajuuden viestinviejiksi:

  1. Ideoi luova konsepti asiantuntijoiden esilletuomiseksi. On kyseessä sitten esimerkiksi webinaari- tai podcast-konsepti, konseptoi sisältö aina asiakaskohderyhmä ja tavoite huomioiden.
  2. Luo samalla kertaa useampi sisältö. Ydinsisällöstä, kuten podcastista, saat tehtyä samalla esimerkiksi blogin. Käytä asiantuntijasi kallis aika tehokkaasti hyväksi, ja kuvaa hänestä vielä lyhyt video podcastin ja blogin markkinoimiseksi. Anna asiantuntijan tyylin ja äänen näkyä sisällöissä.
  3. Kun sisältö on käsikirjoitettu ja nuotit selvillä, on aika luottaa asiantuntijaan. Hän tuntee oman aihealueensa parhaiten.

 

Innostuitko ajatusjohtajuudesta? Lataa ilmainen Ajatusjohtajuus-opas ja opi, kuinka pääset alkuun!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

Mitä on arjen ajatusjohtajuus – poimi vinkit omaan markkinointiisi!

Arjen ajatusjohtajuudessa annetaan ääni B2B-yrityksen asiantuntijoille. Miten teemat valitaan ja miten pääset asiantuntijoiden kanssa alkuun? Lue lisää!

Lue lisää

Blogi

Sisältömarkkinoinnin sanasto: Ajatusjohtajuus

Ajatusjohtajuus on strateginen valinta ja vaatii pitkäjänteistä työtä monella taholla. Ajatusjohtajuus on dialogia ja rohkeutta haastaa alan konventioita.

Lue lisää

Blogi Katri Tanni

Palkkaanko oman markkinointipäällikön? Vertailehan vaihtoehtoja!

Yksi markkinoija ei voi tehdä kaikkea. Markkinoinnin muutos vaatii moniosaajatiimiä.

Lue lisää

Blogi Marikka Nevamäki Kemira

Markkinointi Kemiralla: Segmenttikohtaiset työparit jäsentävät markkinoinnin fokusta

Kemiran globaalia sisältömarkkinointia tehdään segmenttikohtaisten työparien voimin.

Lue lisää