pexels-photo-190574-Large

Blogi: Verkkosivut

Älä kasaa verkkosivustoa irtoelementeistä

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
22.4.2017

Miten toimii rakennus, jota arkkitehti ei ole suunnitellut? Syntyykö rakennus valmiiksi halutussa ajassa, jos pihaan tuodaan kasa välineitä ja tarvikkeita, ja sitten aletaan hommiin? Pitääkö aikataulu, kun jokainen yksittäinen työvaihe suunnitellaan vasta rakentamisen ohessa?

Tällä hetkellä liian yleinen keino rakentaa uutta verkkosivustoa on juuri edellä kuvattu tapa.  Tällä tavalla verkkosivustoa rakentava kompastuu ainakin seuraaviin virheisiin:

  1. Sivuston uusiminen lähtee tarpeesta uusia teknologia tai visuaalinen ilme, ei asiakkaan tiedontarpeista. Kun ensimmäisenä kilpailutetaan sivuston teknisen toteutuksen hinta, unohdetaan heti kättelyssä kaikista tärkein eli asiakas ja hänen motiivinsa.
  2. Sivustoa lähdetään uusimaan ilman sisältökonseptia ja sisältöpolkuja. Käytännössä siis rakennetaan sivusto ilman suunnitelmaa siitä, mistä elementeistä sivusto rakentuu ja miten kävijää ohjataan sivustolla tavoitteellisesti.
  3. Sivuston toteutuksen eri vaiheille ei ole realistista suunnitelmaa, joten työn valmiiksi saattaminen kestää pitkään ja on tuskaa kaikille projektissa mukana oleville. Useimmiten aliarvioidaan etenkin sisällöntuotannon osuus koko verkkosivuprojektista. Kun ei ole mietitty miten asiakaslähtöiset verkkosisällöt saadaan aikaan, kuka kirjoittamisesta vastaa ja millä aikataululla, ollaan pulassa.

Kun verkkosivut uudistetaan edellä kuvatun mukaisesti, aikaa palaa turhaan suunnitteluun sekä koordinointiin, ja lopputulos on hatara. Mikään muu ei ole muuttunut, kuin ulkoasu tai järjestelmä konepellin alla. Asiakkaat eivät edelleenkään löydä etsimäänsä, samaistu yritykseen tai vakuutu sen osaamisesta.

Kumpi tapa tehdä verkkosivu-uudistus on houkuttelevampi?

Sisältökonsepti on avain onnistuneeseen verkkosivuprojektiin

Ennen kuin lähetät ensimmäistäkään tarjouspyyntöä verkkosivuston teknisestä uudistamisesta, suunnittele sivuston sisältökonsepti. Sisältökonseptin avulla varmistat, että sivusto tehdään asiakkaitanne varten ja yrityksesi liiketoimintatavoitteita tukemaan. Sisältökonseptissa jokaiselle sisältölajille on paikkansa sekä sivustolla, että asiakkaan matkalla. Mieti tätä työvaihetta ikään kuin rakennuksen arkkitehtuurina. Ethän voi tehdä valmistuvan talosikaan materiaalihankintoja, jos talomallia ei ole valittu!

Sisältökonseptissa jokaiselle sisältölajille on paikkansa sekä sivustolla, että asiakkaan matkalla.

 

Liity uutiskirjeemme tilaajaksi. Lähetämme 1-2 kk välein tietoa markkinointikenttää puhuttavista asioista sekä Differon uusista sisällöistä, webinareista ja tapahtumista.

Tilaa uutiskirjeemme jättämällä tietosi alla olevaan kenttään:

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi Karoliina Haikonen

Superpäivä: Voiko markkinoinnin ja myynnin muutos mennä pieleen, jos asiakas on keskiössä?

Superpäivässä Kaleva Median sisältömarkkinoinnin liiketoimintajohtaja Karoliina Haikonen puhuu markkinoinnista muutosjohtajana.

Lue lisää

Blogi kirsti-llaasio-vaaka-otsikko-1

Superpäivä tulee: 5 vinkkiä markkinoinnin muutosjohtajalle  HappyOrNot Ltd / Kirsti Laasio

Suomalainen asiakas- ja työpäiväkokemusta mittaava HappyOrNot kasvaa hurjaa vauhtia ja toiminnan kansainvälisyys laajenee kaiken aikaa. Yhtiön asiakaskokemuksesta vastaava Kirsti Laasio on ollut yhtiössä yli viiden vuoden ajan näkemässä ja tekemässä kasvua.

Lue lisää

Blogi sima-panostukset-nyt

Miten yritykset budjetoivat sisältömarkkinointiin? Katso kyselymme tulokset.

Kysyimme sisältömarkkinonnin budjetointi -webinaarin osallistujilta, miten he omaa sisältömarkkinointibudjettia rakentavat nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää

Blogi success-4281481_1280

Asiakaslähtöisen myynnin ja markkinoinnin etulinjassa organisoidutaan uudelleen

Asiakaslähtöinen myynti ja markkinointi yhdistävät voimansa tavoitteenaan tunnistaa asiakkaan ostokäyttäytyminen ja tukea asiakkaan matkaa.

Lue lisää