pexels-photo-190574-Large

Blogi: Verkkosivut

Älä kasaa verkkosivustoa irtoelementeistä

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
22.4.2017

Miten toimii rakennus, jota arkkitehti ei ole suunnitellut? Syntyykö rakennus valmiiksi halutussa ajassa, jos pihaan tuodaan kasa välineitä ja tarvikkeita, ja sitten aletaan hommiin? Pitääkö aikataulu, kun jokainen yksittäinen työvaihe suunnitellaan vasta rakentamisen ohessa?

Tällä hetkellä liian yleinen keino rakentaa uutta verkkosivustoa on juuri edellä kuvattu tapa.  Tällä tavalla verkkosivustoa rakentava kompastuu ainakin seuraaviin virheisiin:

  1. Sivuston uusiminen lähtee tarpeesta uusia teknologia tai visuaalinen ilme, ei asiakkaan tiedontarpeista. Kun ensimmäisenä kilpailutetaan sivuston teknisen toteutuksen hinta, unohdetaan heti kättelyssä kaikista tärkein eli asiakas ja hänen motiivinsa.
  2. Sivustoa lähdetään uusimaan ilman sisältökonseptia ja sisältöpolkuja. Käytännössä siis rakennetaan sivusto ilman suunnitelmaa siitä, mistä elementeistä sivusto rakentuu ja miten kävijää ohjataan sivustolla tavoitteellisesti.
  3. Sivuston toteutuksen eri vaiheille ei ole realistista suunnitelmaa, joten työn valmiiksi saattaminen kestää pitkään ja on tuskaa kaikille projektissa mukana oleville. Useimmiten aliarvioidaan etenkin sisällöntuotannon osuus koko verkkosivuprojektista. Kun ei ole mietitty miten asiakaslähtöiset verkkosisällöt saadaan aikaan, kuka kirjoittamisesta vastaa ja millä aikataululla, ollaan pulassa.

Kun verkkosivut uudistetaan edellä kuvatun mukaisesti, aikaa palaa turhaan suunnitteluun sekä koordinointiin, ja lopputulos on hatara. Mikään muu ei ole muuttunut, kuin ulkoasu tai järjestelmä konepellin alla. Asiakkaat eivät edelleenkään löydä etsimäänsä, samaistu yritykseen tai vakuutu sen osaamisesta.

Kumpi tapa tehdä verkkosivu-uudistus on houkuttelevampi?

Sisältökonsepti on avain onnistuneeseen verkkosivuprojektiin

Ennen kuin lähetät ensimmäistäkään tarjouspyyntöä verkkosivuston teknisestä uudistamisesta, teetä nykyisen sivuston sisältöauditointi ja suunnittele sivuston sisältökonsepti. Sisältöauditointi osoittaa, mitä sisältöjä pitää tehdä uudelle sivustolle ja konseptin avulla varmistat, että sivusto tehdään asiakkaitanne varten ja yrityksesi liiketoimintatavoitteita tukemaan.

Sisältökonseptissa jokaiselle sisältölajille on paikkansa sekä sivustolla, että asiakkaan matkalla. Mieti tätä työvaihetta ikään kuin rakennuksen arkkitehtuurina. Ethän voi tehdä valmistuvan talosikaan materiaalihankintoja, jos talomallia ei ole valittu!

Sisältökonseptissa jokaiselle sisältölajille on paikkansa sekä sivustolla että asiakkaan matkalla.

Lue lisää sivustouudistuksesta! 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää